Kõik usuvad millessegi
Danieli meelest ei tulene nende kristlaseks
hakkamine otseselt nende perekonnast, vaid ta usub, et igaüks peab
leidma enda jaoks jumala. "Mõni teeb oma otsingud kiiremini läbi, mõni
aeglasemalt, aga hea on see, kui inimene teab nendest asjadest – meil on
see eelis. Usku ei saa peale suruda ja kui suruda, siis inimene ei võta
seda nagunii vastu," arvab Daniel.
Ka
noorim vend Samuel leiab, et kristlaseks hakkamine on tulnud kuidagi
loomulikult tema ellu ning kunagi pole olnud hetke, kui peaks vanematega
sellel teemal vaidlema. Jumala leidmine on tulnud aga mööda küsimuste
esitamist nii iseendale kui vanematele, arvab Daniel.
"Mul pole kunagi olnud ka sellist tunnet, et
jumalat ei ole üleüldse olemas, sest väga raske on uskuda, et elu taga
ei ole mingisugust suuremat mõtet. Nii tundub palju loogilisem," lausub
ta. "Inimesed ei ole lihtsalt biomass, mis tekkis ebamääraselt,
eksisteerib ning kaob. Igal asjal maailmas on ikkagi looja või tegija."
Daniel tõdeb ka, et kristlaste suhtes on
tihtipeale vääriti mõistmist, sest kui mõni usklik on midagi halvasti
teinud, tõstetakse see meedias esile ja hakatakse näpuga näitama.
"Tegelikult ega see, et sa oled kristlane, pole kedagi veel kohe ingliks
muutnud," ütleb ta. "Mina usun jumalat, kuna eelistan mõelda, et olen
kellegi poolt loodud, mitte ahvist arenenud," tunnistab Samuel.
Eestlased on üks usuleigemaid rahvusi
maailmas. Mida vennad sellest arvavad? "Ilmselt on eestlastel raske usku
vastu võtta, sest siis sa tunnistad, et ei tule endaga mõnedes asjades
toime," sõnab Joel, et tavaliselt jõuab eestlane just kriisiolukorras
jumala juurde. Daniel arvab, et eestlased on suured usuhuvilised, sest
kui teler lahti keerata, tuleb sealt igasuguseid usuteemalisi saateid
(näiteks selgeltnägijad). "Ja ateism on ka omaette usk."
Halvakspanu pole usklikuks olemine siiani
vendadele toonud. "Mina arvan, et sellest teemast lihtsalt ei räägita
väga palju," ütleb Daniel. Joel usub, et inimestel on palju küsimusi,
kuid neid lihtsalt esitatakse vähe.
"Erinevates situatsioonides on tuldud küsima
näiteks needuste ja talismanide kohta. On arvatud, et kui õpin
teoloogiat, siis olen õige inimene ja jagan sellist nii-öelda
usudimensiooni," räägib ta. Samuel tõdeb, et tihtipeale tulevad inimesed
talle oma elust rääkima, sest teatakse, et ta isa on pastor. "See on
hea tunne, kui mind niimoodi usaldatakse."
Muusikaga said vennad sõbraks aga juba
lapsepõlves, sest ka nende vanemad laulavad ja mängivad pilli. Nad on
käinud ka muusikakoolis, kus Daniel õppis löökpille, Joel flööti ja
Samuel kitarri. Ühiseid muusikalisi projekte tehes võeti Joelilt aga
flööt nii-öelda ära ja ta pandi kitarri mängima.
"Ega ma alguses mitu head aastat ei teadnudki
duuride nimesid. Teadsin vaid, kuidas ma oma näpud pean panema,"
tunnistab Joel, et see oligi päris põnev. "Pidin hoidma laulusõnu peas,
laulma samal ajal ja siis proovima mängida. Pikapeale hakkas see
seljaajust kuidagi ise tulema ning nüüd oskan ma ka duuridele nimesid
anda."
Jagavad rõõmu ja lootusrikkust
Kuigi vennad on varem nii eraldi kui ka koos
muusikat teinud, on nad sünni poolest on juba algusest peale bänd olnud,
ütleb Joel. Praegune projekt "Reinaru vennad" keskendub aga täielikult
omaloomingule. "Meie lood jutustavad sellest, kuidas meie elu näeme ja
mida me oleme kogenud ning näinud," lausub Daniel. "Ja need on alati
positiivse sõnumiga – et kusagil on lootus," lisab Samuel.
Et nad on kristlased, siis nii on ka nende
muusika kristliku sõnumiga. "Ma arvan, et paratamatult kajastub inimese
töös ja elus see olemus, mis ta ise õigeks peab. Aga kindlasti ei pea
meie muusikat kuulama ainult usklikud," leiab Daniel. "Me ei kirjuta
ainult kirikumuusikat, vaid loome tekste asjadest, mida oleme läbi
elanud, mis meile muret teeb, millele mõtleme ja mille üle rõõmustame,"
ütleb Joel. Samuel kinnitab, et nad ei soovi kindlasti inimestele midagi
peale suruda, vaid loodavad, et igaüks leiab ise selle sõnumi loost
üles.
Reinaru Vennad
Kodukoht: Lääne-Nigula
Kooseis: akustilised kitarrid (Joel ja
Samuel), cajon (Daniel) ja kolm lauluhäält (kõik vennad). Kõlapilti
täiendavad sõbrad tšello (Silvia Ilves) ja oboega (Lauri Pihlak).
Muusikastiil: akustiline kitarrirokk ja elektrooniline sündipopp.
Töökoht: Daniel töötab muusikaõpetaja ja
helirežissööri/produtsendina, Joel õpib teoloogiat, töötab luteri kiriku
misjonikeskuses ning on kristliku noortelehe Pluss peatoimetaja ja
Samuel õpetab kitarrimängu ning tegeleb veel teiste muusikaliste
projektidega.
Konkurssidel ülesastumine: 2006. aastal
osalesid Daniel ja Joel koos ansambliga Crux ja Reverend B Eurovisioni
lauluvõistluse Eesti voorus lauluga «Everytime I Tell You». Samuel
osales aga 2012. aastal saates «Eesti otsib superstaari», kus ta pääses
televooru.
Ansambel Sõnajalad
Üheksa aastat tagasi kirjutas Eesti Päevaleht,
et enamikel eestlastest on kodus olemas ansambli Sõnajalg jõululaulude
kassett. 1987. aasta jõulude ajal alustasid Siiri ja Andres ning Viivi
ja Oleg Sõnajalg oma avalikku esinemist. Ligi kahekümneliikmelise
valgustajate ja helirežissööride tiimi ning moodsa helitehnikaga ja
arvutimuusikaga kristlikku popi esitav ansambel oli midagi uut.
Tavaliselt alustasid nad oma turneesid 15. detsembril ja lõpetasid 27.,
iga päev oli kaks või koguni kolm kontserti.
"Oma kodus pidasime jõule 28. detsembril,
lapsed olid nii pisikesed, et neile sai seletada, et täna ongi pühad,"
rääkis Andres Sõnajalg toona. 1988. aastal andsid nad välja esimese
kassetti "Tulge kõik," sellele järgnes "Laulan loojale hümni." Seejärel
tuli veel kaks helikasseti ja pisut hiljem CD. 1989. aastal oli
Sõnajalgade esimene Linnahalli kontsert, mille piletid müüdi välja kahe
päevaga. Eesti väikelinnades seisti varahommikust peale järjekorras, et
kontserdipiletit saada.
Mullu valmis ansambli Sõnajalg uus eestikeelne muusikaalbum "Taevane roos", mille tiraaž oli 10 000 plaati.
Kirikuõpetajate bänd
Papibänd, kuhu kuuluvad kirikuõpetajad,
tegutseb aastast 2008. "Igal aastal on Eesti kirikunoorte päevad, mulle
ja Mart Jaansonile tehti ettepanek luua bänd," räägib Tartu Pauluse
koguduse abiõpetaja Kristjan Luhamets. Papibändi koosseisus on üles
astunud Kristjan ja Joel Luhamets, Andrus Mõttus ja Aivo Prükk, trummar
Janno Mäe ja Mart Jaanson. Viimane on bändi hing ja professionaalne
muusik, kes kiriku laulu- ja palveraamatu lauludele seaded teeb. Peale
trummari on kõik kirikuõpetajad.
"Esineme siis, kui kutsutakse," sõnab
Luhamets, et väga tihti laval ei käida. "Proove teeme suhteliselt vähe.
Oleme eelistanud bändi neid, kes Tartus ja Tartu maakonnas elavad.
Nendega on lihtsam kokku saada."
Papibändi liider on Mart Jaanson
(klahvpillid). Kristjan Luhamets mängib ses koosseisus trompetit ja
laulab. Kaasa on löönud Naatan Haamer (saksofon ja laul), Tarmo Linnas
(basskitarr), Andres Aaste (löökpillid) ja Ants Tooming (laul).
Robirohi
Robirohi on neljaliikmeline ansambel
Tallinnast, kes mängib akustilistel keelpillidel (ehk näppepillidel)
bluegrass (ehk traditsioonilise kantri laadset) muusikat.
Vaatamata võõrapärasele nimetusele on
bluegrass-muusika Eesti kultuuriruumile küllaltki lähedane, kuna see
kui üks kantrimuusika haru on kokku "keedetud" segu Ameerika asunike
muusikatest: Euroopast väljarännanud tõid kaasa oma rahvamuusika (iiri,
šoti, inglise, hollandi, saksa, rootsi,...), mida sealmaal kutsutakse
"old-timey" stiiliks, ning mis on segunenud mustanahaliste muusika
mõjutustega bluusi, gospeli ning spirituaalide kujul.
Robirohi mängib traditsioonilist ja
meloodilist bluegrass’i / akustilist kantrit, repertuaaris on
hulgaliselt vaimulikke ehk gospellaule, rahvalikke palasid ja
svingihõngulist kantrit. Ühtlasi kasutavad nad palju vanu ingliskeelseid
tõlkelugusid ning eesti kiriku lauluraamatu palasid. Kodumaa publikule
on laulud võimalikult suures osas eesti keeles, ameerika ja rootsi
päritolu viiside sekka kõlab ka mitu oma eesti rahvalikku laulu.
Miks on bändi nimeks Robirohi? Robi on
ansambli 1995. aastal asutanud Robert, "Rohi tuleneb sõna bluegrass
tagumisest osast – see muusikastiil ühendab ja on ansamblil liikmeid
kokku toonud.
Robirohi on tegutsenud aastast 1995 ja
üllitanud seni kaheksa üsna mahukat heliplaati ning ühe kontserdivideo.
Laule ja pillilugusid on sellel bändil igat masti – nii kiireid ja
tempokaid kui aeglaseid ja südamlikke, samas on need kõik kõlalt
maalähedases ja kantrilikus võtmes. Laulusõnades on enamikus sees hea
sõnum ja inimlikud väärtused. Laulude vahele pajatavad muusikud nendest
paladest, endist ja oma tegemistest ja kogemistest.
Bändis teevad muusikat Robert Kreutzwald ehk
Robi (kitarr, bändžo, laul), Aivar Nurmik (mandoliin, laul), Indrek
Vainu (dobro, autoharp, kitarr, laul) ja Jurgis Kazjava (kontrabass).
Rebecca Kontus
Lauljatar Rebecca Kontus on sündinud Pärnus.
Oma esimese lavakogemuse sai ta kaheaastaselt, esinedes jõulukontserdil
Nelipühi kirikus. Põhikoolis laulis ta paljudes vokaalansamblites ja
gümnaasiumis, võitis mitmel korral Pärnu parima vokaalsolisti tiitli.
Peale muusika on Rebecca juhendanud
tantsurühmasid ning esitanud oma koreograafiat Koolitantsu finaalis.
Paralleelselt G. Otsa nimelise muusikakooliga, mille ta lõpetas
kiitusega, asus Rebecca õppima ka Eesti kunstiakadeemiasse arhitektuuri
teaduskonda. Praeguseks on Rebecca
professionaalne muusik, kes esitab
nii poppi, gospelit, funki, souli, rahvamuusikat kui ka džässi.
Laiemale üldsusele sai Rebecca tõenäoliselt
tuntuks Eestit Eurovisionil ansambli Suntribe koosseisus esindades.
2008. aasta märtsis laulis ta Riias toimunud "Sony Jazz Stage’il", kus
ta tuli kolmandale kohale. Oma esimese džässalbumi "Inglite Pisarad"
puhul pälvis ta gospelmuusika plaadiauhinna.
Pop-rokk ansambel Crux
Eesti pop-rokk ansambel, mis asutati
2002. aastal Lääne-Nigulas. Cruxi muusikat iseloomustavad
sügavamõttelised laulutekstid ja liikmete gospelmuusika juured.
Tuntuimad lood on "Hetk" ja "Päikselisem pool". Esimene neist valiti
raadio Elmar kõigi aegade soovilugude esituhandes 150. kohale.
Bänd alustas tegevust 2002. aastal
Lääne-Nigula koguduse juures, kus hakati koos noorteõhtutel
musitseerima. 2003. aastal ilmus ansambli esimene plaat "Oma tee" ja
aasta hiljem teine plaat "Hetk".
2006. aastal ilmus kolmas plaat "Everything
Under the Sun" koostöös norralasest laulva kirikuõpetaja Bard
Norheim’iga (Reverend B). Neljandat ja seni viimast täispikka
stuudioalbumit "Nähtamatu" esitleti 2009. aasta kevadel. Bändi kuuluvad
Joel Reinaru (laul ja kitarr), Jaanus Kõuts (basskitarr), Peeter
Rahuvarm (klahvpillid ja taustalaul), Ranno Seppel (rütmipillid) ja
Daniel Reinaru (trummid ja taustalaul).
Valge gospel
Gospelkontsert "Valge Gospel", mis on alguse
saanud laulukoolist WAF, on Eesti publikuni jõudnud juba neljal aastal
(2006, 2007, 2009, 2013). Kirikutes ja kontserdisaalides on antud 17
kontserti ning vaatajate hulk ulatub ligi 15 000ni.
Kontserti on igal aastal saatnud suur
publikumenu – peale puupüsti täis kirikute on ühtlasi täissaalidele
esinetud Tallinna linnahallis, Nordea kontserdimajas ja Saku suurhallis.
"Vage gospeli" kontserdi märksõnadeks on suurejooneline, energiline
ning vaatemänguline muusikaline lavašõu.
Mis on gospelmuusika?
Gospel on üks spirituaali alaliik, mis on
sündinud 20. sajandi esimesel veerandil. Gospelkoor laulab oma muredest
ja pettumustest, aga ka lootusest ja usust loojasse. Kogudus vastab
koorile, hõigates "Halleluuja!" ja "Aamen!". Gospel on hoogne, rütmi
rõhutatakse käteplaksutuste ja tantsuliigutustega. Off-beat – rütminihe
ettepoole – viitab ühelt poolt Aafrika tagapõhjale ning etteulatuvalt
loob seoseid džässiga.
Owe Petersell: "Elmari aktiivlistis on paar WAFi lugu, mis gospeli alla läheksid."
"Kui võtta gospelit kui stiili, siis seda meie eetris praktiliselt ei olegi," tõdeb raadio Elmar peatoimetaja Owe Petersell.
"Elmari aktiivlistis on paar WAFi lugu, mis
gospeli alla läheksid. Mõni lugu ka Anneli Pilpaku sooloplaadilt.
Cruxilt on päris mitu lugu – neil on palju selliseid laulusid, mis
toimivad poplugudena. Usu mõttes on eestlased minu meelest
jõulukristlased, kes kord aastas hüüavad "Halleluuja!" ja kiidavad
loojat.
Väga tihti neid lugusid soovisaates ei
tellita. Kui meil oleks rohkem WAFi "Valge gospeli" sarnaseid asju, siis
läheks gospelmuusikal raadioeetris paremini." Petersell lisab, et
Elmari listis on jõulude ajal kolm-neli gospellugu, mida alatasa kuulata
tahetakse. Saavad otsa jõulud, liigub riiulisse tagasi ka kristliku
kaldega jõulumuusika.
0 comments:
Post a Comment