![]()  | 
| (ALDO LUUD) | 
Kui
 uue lastekaitseseaduse plussiks on selgus ametnike tööjaotuses, siis 
miinuseks ebaselgus peredele. Endiselt on palju vastamata küsimusi, 
ilusate lausete tõlgendamisruum on liiga lai, paljud senises seaduses 
olnud asjad jäävad tähelepanuta.
Seitsmeaastase lapse pärastlõunal üksi 
kojujätmise kohta andsid erineva astme kohtud Eestis hiljuti väga 
mitmesuguseid tõlgendusi. Uus seadus ütleb aga selgelt: lapse hooletusse
 ehk puuduliku järelevalvega jätmine on keelatud. Olgem ausad, 24/7 
järelevalve lapse üle pole tegelikus elus võimalik ja see poleks alati 
lapse huvideski.
Millal on laps hooletusse jäetud?
Keeld last hooletusse jätta on ka 
Lõuna-Carolina osariigis. Sel suvel jättis üksikema Debra Harrell oma 
üheksa-aastase tütre ühel koolivaheaja päeval mobiiltelefoni ja 
koduvõtmega varustatult kodu ja ema töökoha lähedale parki laste 
mänguväljakule. Seal käib palju vanemaid ja ka vabatahtlikke, kes 
riiklikult rahastatuna lapsi toitlustavad ja jälgivad.
Keegi
 seaduskuulekas helistas peagi pargist politseisse, et mänguväljakul on 
üks laps mitmendat tundi omapäi. Ema pandi vangi, tema vanemlikud 
õigused peatati ja laps võeti ära. Tütar anti küll hiljem emale tagasi, 
aga naine kaotas vangistuse tõttu oma töökoha.
Eesti seaduse seletuskiri on napp ja selle 
järgi on meil ilmselt isegi 17aastane pargis aega veetev laps 
ebapiisavalt järelevalvatud. Tsiteerin: "Hooletusse jätmine on eelkõige 
lapse füüsiliste ja tervislike vajaduste ja ohutust tagava järelevalve 
ebapiisav või puudulik tagamine. Vanem on kohustatud hoolitsema lapse 
igakülgse heaolu eest ja vanema tegevust või tegevusetust, mis riivab 
lapse heaolu, tuleb pidada lapse väärkohtlemiseks." Kõik saavad ju aru, 
et lapse hooletusse jätmine osal äärmuslikul juhul ongi kuritegu lapse 
vastu, ainult et selliste juhtumite selgitamine ja näitlikustamine oleks
 tulnud enne ära teha.
Lapsehoidja, kallis lõbu
Hiljem lubati seadusele tõlgendusi. Ehk 
võtavad need maha hirmud järelemõtlematust kaasajooksmisest tobeduseni 
ülereguleeritud läänemaailma veidrustele ja loodetavasti ei teki need 
kohtuasjadest. Ükski Eesti lapsevanem ei jäta ju ilma väga tungiva 
vajaduseta väikest last üksinda koju. Ükski paragrahv seejuures koju 
lapsehoidjaks ei tule.
Suurem laps päeval üksi kodus tundub seni veel
 täiesti normaalne. Suvevaheajadki on meil veel pikemad kui Ameerikas. 
Isegi kui peres on kaks vanemat, ja nad ei puhkaks koos, saaksid nad 
suviti lastega koos olla vaid 2 x 28 päeva. Enamikel ei ole raha 
lapsehoidjat palgata, eriti arvestades Eesti kõrgeid tööjõumakse. Meil 
on ligi 50 000 üksikvanemat, peale selle arvukalt neid peresid, kus 
teine vanem töötab kaugel. Vaid vähesed elavad koos vanavanematega, 
ehitus ja planeeringud ei soosi kuidagi selliseid kodusid, kus mitu 
põlve koos elada saaksid.
Jätan siinkohal kõrvale äärmuslikud juhud, kus
 vanemad armastavad süstalt või viinapudelit rohkem kui oma last ning 
lapse hooletussejäetus on ilmne fakt, mis nõuabki sekkumist. Aga kas 
esimese klassi lapse vanem on oma last üksi koolist koju lubades " 
taganud piisava ohutuse"? Aga kui koolialustaja on kuuene ja 
lasteaialaps saanud juba kaheksa? Kui üks elab 300 meetri, aga teine 30 
kilomeetri kaugusel?
Eriti ägedaks kipuvad eriarvamused 
"hooletussejätmisest" minema lahutanud vanemate (ja nende uute 
elukaaslaste) vahel, kus umbmäärast terminit hakatakse üksteise vastu 
relvana kasutama. Niigi juba vanemate tüli tõttu kannatav laps saab 
kõige valusamalt pihta, rääkimata enesehinnangu kujunemishaavadest. 
Kujutlegu palun iga lugeja siinkohal, mis tunne oleks neil lapsena olla 
hooletussejäetu kohtuasja peategelane?
Nelja-aastane jääb üksi?
Samas annavad juba olemasolevad seadused, 
mille vastuvõtmine muide pole ühiskonnas erilist arutelu tekitanud, 
hoopis teistsuguseid suuniseid. Ilmselgelt võib ööpäevadeks last üksi 
jätta alates neljandast eluaastast, sest ainult kuni lapse selle 
vanuseni võib töölepinguseaduse järgi lapsevanem keelduda 
välislähetustest. Kui seda paragrahvi tahtsin kevadel muuta seitsmendaks
 eluaastaks, sain vastuseks, et siis muutuksid lapsevanemad 
ebaatraktiivseks tööandjatele.
Kui laps jääb haigeks, saab vanem töölt 
kojujäämise eest hüvitust kuni lapse 11. eluaastani (k.a). Teismeline 
võib seega vaevelda kasvõi kõrges palavikus, ent vanem saaks paluda vaid
 ilma sissetulekuta puhkust. Kuna uue lastekaitseseaduse järgi tuleb 
vanematel lastele tagada ka materiaalne heaolu, võib valik olla 
keeruline.
Algkoolis sõltub pikapäevarühma kättesaadavus 
kas vanema rahakotist (enamikes koolides tasuline teenus) või lapse 
halvast käitumisest. Tasuta pikapäevarühm on seadusega olemas vaid 
kuriteo toime pannud, rohkem kui 20% tundidest puudunud või alko-narko 
küüsis vaevlevale lapsele. Seega, kui teie algkoolilaps pole alaealiste 
komisjoniga kokku puutunud, ja kui omavalitsus ei toeta, siis tuleks 
tööl käivatel vanematel kas maksta, lubada lapsel üksi koju minna või 
minna ise osaajaga tööle. Koduremondist või lapsele esmavajaliku 
ostmisest loobumine oleks ju ka nagu lapse hooletusse jätmine?
Kui aga hakataksegi seadust tõlgendama keeluna
 algkoolilast üksi koju jätta, siis irooniliselt jääks perele vaid 
võimalus lapsele väga halvasti käitumine selgeks õpetada, lootuses saada
 tasuta hoiukoht pikapäevarühmas...
Mida teha? Näiteks õpetada koolides laste 
kasvatamist ja keerukate olukordade lahendamist. Pakkuda tasuta 
teenuseid raskustes peredele ja nende lastele. Aidata lapsevanemaid, kes
 tahavad oma lapsele parimat. Usaldada seaduste loomisel inimesi ja 
peresid, mitte seades ebareaalseid piiranguid ja normatiive.
Peaasi et keegi uue seaduse alusel 
ebareaalsete nõudmistega peredele sisse ei rammiks, sest lapsevanemaks 
olemine pole niigi lihtne ega stressivaba, ehkki on kokkuvõttes ikka 
väga tore.
 Liisa-Ly Pakosta, riigikogu liige, IRL


0 comments:
Post a Comment