Kooseluseadus on vastu võetud
ja presidendi poolt juba samal päeval ka välja kuulutatud. Seadust
ootavad aga ees veel suured muudatused, sest praegune riigikogu koosseis
lükkas kõrvale üle kaheksakümne rakendussätte, mis võimaldas eelnõu
vastu võtta lihthäälteenamusega. Tegeliku seadusloome töö jätsid
eelnõu algatajad seega targu järgmise riigikogu koosseisu õlgadele.
Just
selles punktist nähtub ilmselt kõige paremini kooseluseaduse ilmselge
ideoloogiline iseloom – kooseluseaduse fanaatikuid ei huvita reaalsed
inimesed, olgu nad siis sama- või erisoolised paarid, ja nendele pakutav
kaitse, vaid vaja oli seadus maksku mis maksab läbi suruda eesmärgiga
anda ühiskonnale aimu ideoloogilisest sõjapidamisest rahva kesksete
tõekspidamiste vastu.
Siin
paljastub kõige ehedamal kujul see, millest me olime kaks aastat
järjest rääkinud – vajadus muuta kultuuri põhimõisteid ja ideaale,
tungiv surve määratleda ümber tsivilisatsioonilised konstandid,
püsiväärtused, mida kuni viimaste aegadeni on peetud ilmselgeteks.
Liberaalse ideoloogia nimel on sõidetud üle põhiseadusest, demokraatia
ideaalidest, rahva valdava enamuse hoiakutest ja tõekspidamistest.
Oleme
me valmis seda möönma või mitte, aga see, mis meie silme all aset
leiab, on kultuurisõda, mis on võtnud seadusloome kuju. Pange tähele,
veelkord – siin pole tegu lahenduste otsimisega. Kui poliitikud tahaksid
tõelisi ja efektiivseid lahendusi, siis oleks juba ammu võinud koostada
suhteliselt väikese vaevaga notarite tarbeks tüüplepingute paketi, mis
reguleerib faktilises kooselus elavate inimeste (olgu nad siis
samasoolised või erisoolised paarid) kõiki tsiviilõiguslikke suhteid –
haigla külastusest kuni varaliste lepinguteni. Ja tõepoolest – miks ka
mitte seda nii korraldada.
Kuid
seda ei olnud vaja. Vaja oli asetada homoseksuaalne suhe
institutsionaalsel ja sümboolsel tasandil traditsioonilise perekonna
kõrvale, segada need omavahel perekonnaseadusest tulenevate
regulatsioonidega ühtseks mõisteks ning muuta seeläbi kultuuris
kinnistunud arusaamu perekonna ideaalist. Ja loomulikult vähe sellest –
vaja oli seeläbi avada tee mitte lihtsalt de facto (nagu praegu) vaid ka de jure
abielumõiste ümberdefineerimiseni tulevikus näiteks perekonnaseaduse
väikese muudatuse teel, mis sedastaks lihtsalt: abielu ei sõlmita mitte
ainult mehe ja naise vahel, vaid ka samasooliste vahel. Kõik. Sellega
oleks meil nn homoabielu seadustatud.
Aga
kõik see, head sõbrad, jahugu poliitikud teile kasvõi tuhat korda
mingit sallivuse ja tolerantsi mantrat, on tegelikult kultuurisõda
teie, teie laste mõistuses kinnistuvate ideaalide sisu ja suunatuse
vastu. Mida teie õigeks peate? Mida peavad õigeks ja ihaldusväärseks
meie järeltulevad põlved? Kuhu suunavad nemad oma elu ja kuhu asetavad
nad ühiskondliku ideaali, mille poole pürgida?
Sõda
käib selle üle, kuidas me määratleme iseennast ja millisel viisil
peegeldab ühiskondlik elu meie enda määratluse sisu. Sõda käib õiguse
üle suunata kultuurilisi protsesse alusvundamendi rajatiseni välja.
Sellelt pinnalt on väga raske astuda dialoogi, sest modernse
vasakliberalismi näol, mille peamiseks löögirusikaks on tänapäeval
homoliikumine, on tegu tsivilisatsiooni seniste põhihoovuste vastase
liikumisega, mis on pea kõikidelt oma eeldustelt tsivilisatsioonilise
mõtlemise antitees.
Seal,
kus tsivilisatsioon väärtustab eelnevate põlvkondade akumuleeritud
tarkust ja elukogemust ehk elavat traditsiooni, mida edastatakse
järeltulevatele põlvedele vajaliku ja hinnatud pagasina, millelt edasi
liikuda suurema enesetäiendamise poole, väärtustab vasakliberaalsus
vana lõhkumist ja enda infantiilsete uitmõtete ja soovide kohest
rahuldamist.
Kui
traditsiooniline mõtlemine näeb kultuuri järjepidevusena, siis
vasakliberaal ehk kultuurilammutaja näeb katkestuste jada. Seal, kus
kultuuritunnetus näeb pikka liini, mis kannab tänapäevani vitaalseid
väärtusi minevikust, näeb liberalism vaid taaka, mis on vaja kiiremas
korras enda õlult ära lükata. Seal, kus traditsionalist näeb möödaniku
väärtustes kultuurilist nabanööri, mis pakub ühiskonnale mentaalseid
toitaineid, näeb liberaal ahistavat seotust. Seal, kus traditsionalist
hoiab loovat püsivust, ihkab liberaal pidevat muutust.
Miks
ma räägin teile kultuurist? Ühel väga lihtsal põhjusel. Kultuur on
nimelt kõik see, mis me ise oleme. Kes suunab kultuuriloomet, valitseb
inimeste kõige intiimsemates soppides. Nüüd võiksite küsida, kas soovib
SAPTK suunata kultuuri- ja seadusloomet, et valitseda? Sellele on üks
väga lihtne vastus. SAPTK soovib väärtustada seda, mis juba ammu on
loodud, mis juba ammu on õigeks ja vajalikuks tunnistatud ning mis on
ennast tõestanud tervete ja elujõuliste rahvaste ja kultuuride vaimse
ehituskivina. See, mis alati on olnud, peab olema ja jääma ka
tänapäeval kultuuri kujundavate tuumikväärtuste keskmesse. Üks nendest
on abielu käsitlus mehe ja naise elukestva liiduna.
Kultuurisõja
juurde kuulub oma vastaste halastamatu sildistamine. Need inimesed, kes
kaitsevad kõige ilmsemat, ehk mehe ja naise teineteist täiendavat
liitu ühiskondliku ideaalina, soovitusliku suunana, kuhu poole ühiskond
peaks liikuma – seda iseenesest mõistetavust, mis veel paarkümmend
aastat tagasi oli ka Eesti ühiskonnas nii selge, et keegi ei tulnud
selle peale, et põhiseaduse 27 paragrahv võiks perekonna all silmas
pidada midagi muud kui seda, mida selle all on alati silmas peetud –
neid inimesi sildistatakse süstemaatiliselt vihkajateks, tagurlasteks,
natsideks, putinistideks, hoolimata sellest, et neid inimesi on viimaste
arvamusküsitluste järgi eesti ühiskonnas kaks kolmandikku. Seda on
teinud meie peaminister, poliitiline eliit ja president koos meediaga,
mis on käitunud kooseluseaduse küsimuses Priit Pulleritsu väljendit kasutades in corpore putinliku propagandavahendina.
Ja siin on teine punkt, kus diskussioon on nendel eeldustel väga raske, kui mitte võimatu tekkima.
Olgu siis teada, kuidas käsitleb meie perekeskset meeleavaldust ERR-i päevakommentaaris kodanikeühenduste liidu töötaja Alari Rammo (kuula siit).
Head kuulamist!
Markus Järvi videokommentaari võib vaadata siit.
0 comments:
Post a Comment